كودكاني كه مادرانشان در دوران بارداري به طور مداوم ماهي مصرف
ميكرده اند، به مهارتهاي گفتاري و ارتباطي بهتري دست پيدا ميكنند. محققان دانشگاه
نورث كارولينا در آمريكا با مطالعه رژيم غذايي7 هزار و400 زن در دوران بارداري و
همچنين بررسي نوزادان آنها متوجه شدند
مصرف ماهي سبب افرايش مهارتهاي گفتاري و اجتماعي كودكان ميشود. نوزادان 15 ماهه اي
كه مادران آنها دست كم يكبار در هفته ماهي ميخورده اند، تا 7 درصد بهتر از نوزاداني
كه مادرانشان ماهي مصرف نميكرده اند، معني لغات را درك ميكنند و از مهارتهاي گفتاري
و اجتماعي بهتري نيز برخوردارند.
محققان همچنين متوجه شدند نوزاداني كه تا قبل از تولد يك سالگي دست كم يكبار در
هفته ماهي ميخورند نيز داراي تواناييهاي گفتاري و اجتماعي بهتري هستند. به گفته
جولي دنيلز محقق اين دانشگاه ، ماهي يك منبع غذايي سرشار ازمواد ضروري رشد جنين
محسوب ميشود و البته ماهيهاي آبهاي آلوده نيز به علت آلوده بودن به جيوه ، ميتوانند
بر رشد جنين آثار سوئي داشته باشند.
بررسيها نشان ميدهند كه مصرف ماهي بين يك تا سه بار در هر هفته و به مقدار120 گرم
در هر وعده غذايي ميتواند براي بدست آوردن نتايج مطلوب كافي باشد و مصرف بيش از اين
مقدار موجب افزايش تواناييهاي ذهني نوزادان نميشود. ماهيهاي چرب نظير ماهي قزلالا و
ماهي تن داراي اسيدهاي چرب اومگا 3 هستند كه براي رشد طبيعي و توسعه دستگاه عصبي و
مغز جنين ضروري است .
محققان حاضر در اين مطالعه يادآور شدند براي روشن شدن اين موضوع كه مصرف ماهي در
نواحي با ميزان بالاتر آلودگي به جيوه ، براي جنين مادران باردار داراي ضرر بيشتر
است يا سود بيشتر، بايد تحقيقات بيشتري صورت بگيرد.