تغذيه از شير مادر موجب كاهش خطر مرگ و ميرهاي نوزادان در اولين سال تولد آنها
ميشود. ادامه تغذيه با شير مادر به طور بالقوه هر ساله در آمريكا از وقوع 720 مورد
مرگ نوزادان پس از زايمان جلوگيري ميكند.
محققان 1204 نوزاد 28 روزه تا يكساله را بر اثر امراضي به جز ناهنجاريهاي مادرزادي
و سرطان مرده بودند با 7740 نوزاد كه هنوز پس از گذشت يكسال ازتولدشان سالم
ماندهاند مورد مطالعه قرار دادند.
احتمال مرگ و مير در ميان نوزاداني كه از شير مادر تغذيه ميكنند 20 درصد به نسبت
سايرين كاهش مييابد. به همين ترتيب ادامه تغذيه از شير مادر با كاهش هرچه بيشتر
خطر مرگ نوزاد رابطه مستقيم دارد.
اين پژوهشها در مورد هر دو گروه نوزادان سياه پوست و سفيد پوست صدق ميكند و نتايج
يكساني در پي داشته است.به همين ترتيب در ميان نوزادان تغذيه شده از شير مادر در
ايالات متحده به مراتب كمتر دچار بيماريهاي مختلف بويژه امراض عفوني ميشوند اما
هيچ مطالعه همزمان در اين كشور در زمينه تاثير اين نوع تغذيه بر تمام دلايل بروز
مرگ و مير در اولين سال تولد نوزادان صورت نگرفته است.
اين مطالعات در مجله علمي ”كودكان“ منتشر و نتايج آن نيز در نشست انجمنهاي آكادمي
كودكان سال 2004 در سانفرانسيسكو ارائه شده است. اگرچه تغذيه از شير مادر در
كشورهاي در حال توسعه به دليل جلوگيري از بروز اسهال و ذاتالريه بسيار نجات بخش
است اما هنوز اطلاعات داخلي از همين نتايج بسيار ابتدايي از كشور آمريكا در دسترس
نيست.
با اين حال اين آخرين پژوهشها نشان داده است كه حتي در آمريكا نيز كاهش متعادل مرگ
و مير در ميان نوزادان تغذيه شده از شير مادر مشاهده ميشود.